Młody Tancerz Roku

jurorzy

Jacek Przybyłowicz

Jacek Przybyłowicz

Po 1991 roku tańczył w Niemczech i w Izraelu, wiele lat był związany z zespołem tańca współczesnego Kibbutz Contemporary Dance Company, z którym występował na najbardziej prestiżowych festiwalach tańca współczesnego w ponad pięćdziesięciu krajach na całym świecie. Tańczył z Batscheva Dance Company w spektaklu „Kyr” (chor. Ohada Naharina) w ramach Yair Shapiro Dance Price. Zrealizował m.in.: „Verlorenheit” oraz „Orient Express”, wystawiony w ramach Dance Extentions 2002 w Limassol na Cyprze i współpracował z Lambros Lambrou Dance Company, uczestnicząc w projekcie choreograficznym tego zespołu w Europie. W roku 2002 wrócił do Polski, aby w Polskim Teatrze Tańca pod dyrekcją Ewy Wycichowskiej opracować „Naszyjnik gołębicy” (2003). Rok później na zaproszenie Biennale de la Dance w Lyonie wystawił „Barocco”. W kolejnych latach przygotował trzy balety dla Opery Narodowej w Warszawie: „Kilka krótkich sekwencji” (2005) z projekcją wideo Katarzyny Kozyry, „Alpha Kryonie Xe” (2006) oraz „III Symfonię «Pieśń o nocy»” (2006). Z Polskim Teatrem Tańca i Baletem Opery Narodowej swoje choreografie przedstawiał na wielu zagranicznych festiwalach, m.in.: Bolzano Danza we Włoszech, Rencontres chorégraphiques de Carthage w Tunezji, Moscow Dance Festival w Rosji, European Dance Festival na Cyprze, Internationales Tanzfestival Kassel w Niemczech. Od 2009 d0 2014 roku był zastępcą dyrektora ds. baletu w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W 2014 roku otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jest trzykrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także autorem dwóch zwycięskich choreografii w konkursie Eurowizji dla Młodych Tancerzy.

Aleksandra Dziurosz

Aleksandra Dziurosz

Ukończyła Państwową Szkołę Baletową im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu, oraz studia z pedagogiki baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie uczęszczała także na Podyplomowe Studia Teorii Tańca.


Przygotowała choreografię do około 120 etiud tanecznych prezentowanych m.in.  w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie, Stuttgarcie, Sewilli czy Tokio (np. „Dzień z Fryderykiem” oraz „Za-Mąż-Pójście”), oraz spektakli takich jak „Homo Querens”, „May then maiden”, „Roots”, „Come See Comme Ça”, „Niech żywi grzebią umarłych", „Chopin – ex-saturo”, „Trwa-nie”, „Ex-it”, „Kontrasty”, „Anioły”, „Few Few”, „Darkness. Spektakl multimedialny na kwartet smyczkowy, tancerza, aktora i taśmę”, „action. CONTRaction. REaction”, „Performer”,  „His Est Caritas”, „Kolarz. Niepowtarzalne zderzenie z czasoprzestrzenią” i „Zocha” (o Zofii Stryjeńskiej).

Tworzyła m.in. dla Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Praskiego Baletu Kameralnego (Czechy), United Movement ze Szwajcarii, Conservatorio Profesional de Danza w Sevillii (Hiszpania), Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Powszechnego i Teatru Żydowskiego w Warszawie.  Jako autorka ruchu scenicznego w spektaklach operowych i teatralnych pracowała m.in. z Teatrem Powszechnym w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Studio i Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

W latach 2003-2008 była nauczycielem tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie, a w latach 2002-2004 w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Łodzi. Od października 2003 roku jest wykładowcą, od 2016 roku profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie tańca współczesnego, improwizacji, plastyki ruchu scenicznego i techniki ruchu. Pełniła tam również funkcje pełnomocnika Dziekana d.s. studiów niestacjonarnych (kierunek Taniec i prodziekana Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca.

 

Od 2008 do 2014 roku prowadziła własne Studio Tańca Współczesnego WTT działające przy Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Jest założycielem zespołu tanecznego ATELIER WTT skupiającym osoby niezwiązane zawodowo z tańcem. Zorganizowała liczne pokazy i spektakle taneczne oraz wydarzenia kulturalne m.in. w ramach autorskiego projektu Warszawskie Centrum Tańca.

Wiesław Dudek

Wiesław Dudek

Wiesław Dudek tańczył w wielu baletach wybitnych choreografów, m.in.: Bejarta, Neumeiera, Scholza, MacMillana. W 2013 roku jako pierwszy Polak wystąpił gościnnie z baletem Teatru Bolshoi w Moskwie w tytułowej roli w balecie „Oniegin” w choreografii Johna Cranko. W latach 2014-2015 współpracował edukacyjnie z Węgierską Akademią Tańca i operą w Budapeszcie. Od 2015 roku mieszka i pracuje w Tokio, w „K-ballet Company”. Jako pedagog udziela się w Stuttgart Ballet, John Cranko School, HET National Ballet w Amsterdamie i Royal Ballet w Londynie. W 2015 roku otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze ‒ Gloria Artis”.